ÜLDOLULIST
Riigikontroll auditeeris keskkonnatasude määramist ja järelevalvet keskkonnakasutuse üle
Riigikontrolli 25. augustil avaldatud
aruandest selgus, et Keskkonnaameti tegevus keskkonnalubade andmisel, keskkonna
kasutamise arvestusmetoodika kinnitamisel ja keskkonna kasutamise üle
järelevalve tegemisel ei ole piisav veendumaks, et keskkonnatasusid makstakse
tegeliku keskkonnakasutuse alusel ning samas olukorras olevaid ettevõtteid
koheldakse sarnaselt. Kuna keskkonnalubade tingimused ja keskkonnakasutuse
arvestuse alused on puudulikud, ei ole ametil isegi põhjendatud kahtluse korral
enamasti võimalik üheselt välja selgitada, kas keskkonnatasusid on makstud
tegeliku keskkonnakasutuse alusel.
Esitatud andmete sisulist õigsust Keskkonnaamet ei analüüsi. Kui
väiksemaid keskkonnakahju juhtumeid suudab Keskkonnaamet lahendada, siis
keerulisemates juhtumites ei suuda amet enamasti kahju tekitajat tuvastada ega
vastutusele võtta.
Lisaks näitas audit, et Keskkonnaameti
järelevalve keskkonnakasutuse üle piirdub üldjuhul lihtsamate nõuete täitmise
kontrollimisega. Esitatud andmete sisulist õigsust amet ei analüüsi. Kui
väiksemaid keskkonnakahju juhtumeid suudab Keskkonnaamet lahendada, siis
keerulisemates juhtumites ei suuda amet enamasti kahju tekitajat tuvastada ega
vastutusele võtta.
Samuti selgus, et Keskkonnaamet on
lubanud suures mahus jäätmete taaskasutamist, kuigi tegelikkuses ei ole mitmel
juhul olnud jäätmete taaskasutamine põhjendatud ja riigil on seeläbi jäänud
saamata miljoneid eurosid saastetasu. Näiteks on Keskkonnaamet lubanud
põlevkivi kaevandajatel taaskasutada aherainet, et rajada päikesepargi alla
kuni 40 m kõrgune tarind, milleks aga objektiivne vajadus puudus.
Auditis on välja toodud, et suurem osa
keskkonnakahju juhtumitest menetletakse valdkondlike seadustega (nt metsa- ja
veeseadus), mille käigus määratakse trahv, kuid loodusele tekitatud kahju
tegelikkuses ei heastata. Keskkonnavastutuse seaduse alusel menetletud
juhtumite puhul valdavalt kahju heastatakse, ent esineb ka juhtumeid, kus
vastutaja tuvastamine või isiku tegevuse ja kahju vahelise põhjusliku seose
tõendamine on võimatu ning seetõttu jääb kahju heastamata. Esimeses järjekorras
tuleb Riigikontrolli sõnul tekitatud kahju heastada ja kui see ei ole võimalik,
siis rahaliselt hüvitada. Riigikontrolli hinnangul on vaja selgemaid reegleid
ja toimivat süsteemi, mis võimaldaks nõuda kahju heastamist ka nende juhtumite
puhul, mis jäävad keskkonnavastutuse seaduse raamidest välja.
Riigikontrolli
auditi kokkuvõte ja materjalid
KESKKONNAALASED ÕIGUSED
Euroopa Komisjoni uued suunised parandavad juurdepääsu õigusemõistmisele riigiabi asjades
Euroopa Komisjon võttis 12. mail vastu
uued suunised õigusemõistmise juurdepääsu parandamiseks riigiabi asjades.
Reform toob kaasa sisemise vaidlustamismenetluse keskkonnaühendustele ja
selgema tee kohtulikule kontrollile. Õigusorganisatsiooni ClientEarth’i sõnul
on tegemist oluliste vahenditega, et hoida Euroopa Komisjon vastutavana selle
eest, et riigiabi otsused vastaksid keskkonnaõigusele. Seni ei olnud
avalikkusel võimalik riigiabi otsuseid vaidlustada – see võimaldas ELi
liikmesriikidel anda avalikku rahastust ettevõtetele isegi siis, kui abi saaja
või abi ise rikkus keskkonnaõigust. ClientEarth’i hinnangul oli tegemist tõsise
puudujäägiga ELi õigussüsteemis.
ClientEarth’i uudis
Euroopa Komisjoni reeglid riigiabi kontrollimenetluste
läbiviimiseks
RUUMILINE PLANEERIMINE
Riigikohus: Tartu linn tohib Emajõe äärde matkaraja luua (RKHKo 3-21-2553)
Riigikohus jättis 2. juuni otsusega
rahuldamata viie maaomaniku kaebuse Tartu linna üldplaneeringule, millega
kavandatakse nende kinnistutele Emajõe-äärsele kallasrajale matkarada.
Tartu linnavolikogu kinnitas 2021. a
oktoobris linna uue üldplaneeringu,
mille üks eesmärke on Emajõe-äärse rohekoridori väljakujundamine ja jõe avamine
linnale. Muu hulgas näeb planeering Emajõe paremkaldale ette matkaraja, mis
algab dendropargist ja kulgeb Kärevere silla poole. Planeeringuga on matkarada
kavandatud valdavas osas jõe kallasrajale. Raja turvalisuse ja läbitavuse
huvides on lubatud seal pinnast tugevdada, eemaldada liikumist takistavat võsa,
ehitada purdeid, laudteid ja sildu. Viis maaomanikku vaidlustasid planeeringu
halduskohtus, soovides, et matkarada ei tuleks nende kinnistutele. Kaebajad
leidsid, et ainuüksi kallasraja olemasolu ei anna linnale õigust eramaale
matkarada teha.
Haldus- ja ringkonnakohus jätsid
maaomanike kaebuse rahuldamata. Samale järeldusele jõudis ka Riigikohus, kuid
muutis ringkonnakohtu põhjendusi. Riigikohtu halduskolleegium ei nõustunud
teise astme kohtu seisukohaga, et maaomanike õigusi ei kitsenda ainuüksi
matkaraja võimaliku asukoha määramine üldplaneeringus ning tööde alustamine
eeldab linna ja maaomanike kokkulepet maa kasutamiseks.
Riigikohus: Kuigi üldplaneering
võib paljudes küsimustes olla üldine, reguleerib see matkarajaga seotud
õigussuhteid siduvalt ja märkimisväärse konkreetsusega.
Kolleegium märkis, et kuigi üldplaneering
võib paljudes küsimustes olla üldine, reguleerib see matkarajaga seotud
õigussuhteid siduvalt ja märkimisväärse konkreetsusega. Seaduse järgi võib
planeeringu elluviimise tagamiseks seada kinnistule ka sundvalduse või maa
sundvõõrandada, kui eesmärki pole võimalik saavutada maaomanike õigusi vähem
piiraval moel. Riigikohtu hinnangul ei
ole kaebajate omandiõiguse piiramine praegusel juhul siiski intensiivne ja see
on ka õigustatud. Kaebajad pakkusid alternatiivina välja, et matkarada võiks
kulgeda ümber nende kinnistute, aga Riigikohtu hinnangul ei vastaks selline
lahendus planeeringu eesmärgile parandada avalikku juurdepääsu Emajõele.
Riigikohus nentis, et rohevõrgustiku
eesmärgiks on lisaks elurikkuse kaitsele ja kliimamuutustega toimetulekule ka
puhkevõimaluste loomine. Keskkonnamõjude hindamisel leiti, et matkaraja
arendamisel poleks kaitsealustele liikidele olulist ebasoodsat mõju.
Riigikohtu
02.06.2025. a otsus asjas nr 3-21-2553
Riigikohtu uudis
KLIIMAMUUTUS
EFTA kohus: fossiilkütuse projektide puhul tuleb hinnata ka toodetava kütuse kasutamise kliimamõju (E-18/24)
Euroopa Majanduspiirkonna (EFTA) kohus
tegi 21. mail teedrajava otsuse, milles leidis, et KHG heitkoguseid,
mis tulenevad fossiilkütuste põletamisest, tuleb hinnata keskkonnamõjude
hindamise (KMH) raames enne nafta- ja gaasiprojektide heakskiitmist, kuna need
heitkogused on selliste projektide tõenäolised olulised mõjud.
EFTA: Kui
sellist hindamist ei ole tehtud, on tegemist Euroopa majanduspiirkonna (EEA)
õiguse rikkumisega, mida tuleb kõrvaldada, isegi kui see ei mõjutanud otsuse
sisu.
Sellise loa tühistamata jätmist ei saa
õigustada ka puhtalt majanduslikud kaalutlused.
Fossiilkütuse
põletamisest tulenevaid KHG heitkoguseid peetakse direktiivi artikli 3 lõike 1
tähenduses „kaudseteks mõjudeks“. See hõlmab ka lõpptarbimisega seotud
heitmeid, isegi juhul, kui kütused rafineeritakse ja põletatakse välismaal. Kui
sellist hindamist ei ole tehtud, on tegemist Euroopa majanduspiirkonna (EEA)
õiguse rikkumisega, mida tuleb kõrvaldada, isegi kui see ei mõjutanud otsuse
sisu.
EFTA kohus selgitas, et KMH direktiiv ei
nõua küll rikkumise kõrvaldamist juhul, kui hindamisprotsessi veal ei oleks
saanud olla teistsugust tulemust, ent see argument ei olnud kohtu sõnul antud
juhul asjakohane, sest fossiilkütuseprojekti lõpp-produkti KHG heitel on ilmne
mõju otsustusprotsessile. Seetõttu „ei
saa riiklik kohus jätta tagantjärele täitmata kohustust hinnata projekti
otseseid ja kaudseid keskkonnamõjusid vastavalt KMH direktiivi artiklile 3
lõige 1“ (EFTA otsuse p 116). Sellise loa tühistamata jätmist ei saa
õigustada ka puhtalt majanduslikud kaalutlused (EFTA otsuse p 118).
EFTA kohus käsitles kõnealuses otsuses
Norra valitsuse poolt kolme Põhjamere nafta- ja gaasiprojekti arendus- ja
tegevusplaani (PDO) heakskiitmise seaduslikkust, arvestades EL keskkonnamõjude
hindamise direktiivi (2011/92/EL) nõudeid.
Kuna kohtu järeldused puudutasid EL KMH
direktiivi tõlgendamist, on need asjakohased ka laiemalt EL ja EEA riikide
jaoks, kus tuleb direktiivi nõudeid rakendada, sh Eestis. Ka teiste riikide
hiljutine kohtupraktika näitab, et kohtud on üha enam ühel meelel, et
fossiilkütuse projektide puhul tuleb mõjuhindamisel arvesse võtta ka tootmise
lõppprodukti kasutamisega seotud märkimisväärset kliimamõju.
Otsuse kohta saad rohkem lugeda Sabin Center’i blogist.
EFTA kohtu 21.05.2025. a otsus E-18/24
Inter-Ameerika Inimõiguste Kohus tunnustas inimõigust elukõlbulikule kliimale ja loodust kui õigussubjekti (OC‑32/25)
Inter-Ameerika Inimõiguste Kohus
(Inter‑American Court of Human Rights, IACtHR) avaldas 3. juulil nõuandva
arvamuse (Advisory Opinion) nr OC‑32/25. Kohus kinnitab, et maailm on sattunud
kliimahädaolukorda, mis nõuab kiiret, tõhusat ja inimõigustele toetuvat
reageerimist. Kohus rõhutas, et riigid peavad hoiduma igasugusest käitumisest,
mis takistab, viivitab või õõnestab meetmete tulemusi, mis on vajalikud
inimõiguste kaitsmiseks kliimaga seotud kahjude eest.
Kohus viitas rangele keelule põhjustada
ulatuslikku ja pöördumatut kahju keskkonnale. Õigusest tervislikule keskkonnale
tuletas kohus inimõiguse elamiskõlbulikule kliimale, millega kaasnevad
riikidele konkreetsed kohustused.
IACtHR: looduse õiguste tunnustamine kujutab endast normatiivset arengut, mis tugevdab ökosüsteemide
terviklikkuse ja toimimise kaitset pikaajaliselt, pakkudes tõhusaid õiguslikke
vahendeid kolmekordse globaalse keskkonnakriisi lahendamiseks
Esimest korda rahvusvahelise kohtuna
tunnustas IACtHR looduse õigusi ehk
loodust kui õiguste kandjat — mitte ainult inimeste jaoks, vaid ka looduse enda
huvides. See tähistab paradigma nihet antropotsentrilisest lähenemisest
biotsentrilisse, mis rõhutab looduse sisemist väärtust, mitte vaid kasu, mida
inimestele pakub ning aitab sellega kujundada arengumudelit, mis austab
planeedi ökoloogilisi piire ja tagab piisavad elutähtsad loodusressursid nii
praegustele kui ka tulevastele põlvkondadele. Kohtu sõnul kujutab see
tunnustamine endast normatiivset arengut, mis tugevdab ökosüsteemide
terviklikkuse ja toimimise kaitset pikaajaliselt, pakkudes tõhusaid õiguslikke
vahendeid kolmekordse globaalse keskkonnakriisi lahendamiseks ja
eksistentsiaalse kahju ennetamiseks enne, kui see muutub pöördumatuks. Kohus
rõhutas, et looduse õigused ei ole konfliktis inimõigustega, vaid täiendavad
neid. Tervislik keskkond on vajalik inimõiguste – nagu elu, tervise ja kodu
kaitse – tagamiseks.
IACtHR on rahvusvaheline kohus, mis
tegeleb inimõiguste kaitse ja järelevalvega Ameerika riikides, kes on liitunud
Ameerika Inimõiguste Konventsiooniga (ACHR) ja aktsepteerinud kohtu
jurisdiktsiooni (kokku üle 20 liikmesriigi).
Inter-Ameerika Inimõiguste Kohtu nõuandev arvamus
OC‑32/25
Earth Law Center’i blogipostitus IACtHR nõuandva arvamuse
ja looduse õigustega seoses
Uuring: kliimakaebuste arv maailmas läheneb kolmetuhandele
LSE Grantham Research Institute avaldas
25. juunil aruande "Global
Trends in Climate Change Litigation 2025 Snapshot", mis käsitleb
kliimakohtuasjade arenguid aastal 2024 ja olulisi üldisi arenguid kuni 2025.
aasta maikuuni.
2024. aastal esitati 226 uut
kliimakaebust, mis tõi kogu senise juhtumite arvu ligikaudu 2 967-ni. Kaebusi
on esitatud ligi 60 riigis üle maailma. Rahvusvaheliselt oli 2024. aasta üks
olulisemaid arenguid Rahvusvahelise Mereõiguse Kohtu nõuandev arvamus, millest
kirjutasime 2024. a suve uudiskirjas. Üha enam on hakatud
pöörama tähelepanu ka kliimavaldkonnas olulise tähtsusega kohtuotsuste
elluviimisele. Näiteks eelmisel aastal pakkus palju kõneainet KlimaSeniorinnen’i kohtuotsuse
rakendamine (vt kevad 2025 uudiskirja).
Umbes 20% 2024. aastal esitatud
kliimakohtuasjadest olid suunatud ettevõtete või nende juhatuse liikmete ja
ametnike vastu. Ettevõtete suhtes algatatud strateegiliste kohtuasjade
sihtmärkide ring laieneb jätkuvalt – lisandunud on uusi juhtumeid näiteks professionaalsete
teenusepakkujate vastu seoses kaudsete heitmetega ning põllumajandussektori
vastu kliimateemalise väärinfo levitamise tõttu.
Kohtulahendite mõju kliimapoliitikale ja
majandusele on järjest tuntavam, kusjuures avalik haldus, finantssektor ja
ettevõtted peavad arvestama õigusliku riski suurenemisega.
LSE Grantham Research Institute aruanne "Global
Trends in Climate Change Litigation 2025 Snapshot" (26.06.2025)
Riigikontroll avaldas aruande “Kasvuhoonegaaside heite vähendamine riigi osalusega äriühingutes”
Riigikontrolli 1. augustil avaldatud
audit keskendus 19 väiksema kliimajalajäljega riigiettevõtte kasvuhoonegaaside
heite vähendamise olukorra uurimisele. Põhjuseks see, et suurte
kasvuhoonegaaside emiteerijate kõrval puudutab kliimaneutraalsuse eesmärk kõiki
äriühinguid – nii riigi kui ka eraomandis olevaid – ning kõik äriühingud
omakorda mõjutavad kogumõjus seatud sihtide saavutamist.
Riigikontrolli analüüs viitas, et
olukorras, kus riik on asunud otsima teid, kuidas võimalikult ratsionaalselt –
ühiskonnale ning majandusele jõukohaselt – tulla toime varem poliitilisel
tasandil seatud ambitsiooniga saavutada aastaks 2050 kliimaneutraalsus, ei
tohiks jääda erasektori ettevõtetele tunnet, et riik eeldab neilt eesmärgi
suunas liikumisel enamat, kui riigile endale kuuluvatelt ettevõtetelt.
Riigikontrolli hinnangul on praeguses faasis vaja läbi mõelda, milliste riigile
kuuluvate äriühingute puhul on nende tegevusvaldkonda, suurust ja mõju
arvestades võimalik ning mõistlik kasvuhoonegaaside vähendamisele keskselt
eesmärke seada ja milliste puhul jätta see juhatuse tasemele, et vältida
põhjendamatut koormust.
Riigikontrolli aruande materjalid
Valitsus kiitis heaks riikliku energia- ja kliimakava ajakohastamise
Valitsus kiitis 5. juunil heaks
ajakohastatud riikliku energia- ja kliimakava ehk REKKi. REKKi peamine
funktsioon on anda Euroopale aru Eesti kliima- ja energiapoliitika edenemise
kohta. Ajakohastamine on eelduseks Eestile algatatud rikkumismenetluse lõpetamiseks.
Riiklik energia- ja kliimakava esitati Euroopa Komisjonile esmakordselt 2019.
aasta detsembris; kava ajakohastatud kavand 2023. a augustis. Lõplik
ajakohastatud kava tuli esitada Euroopa Komisjonile eelmise aasta suvel.
Eesti riikliku energia- ja kliimakava aastani 2030
ajakohastatud versioon
LOODUSKAITSE
Euroopa Kohus: liigi kaitsestaatust ei saa pidada soodsaks, kui kumulatiivsed tingimused ei ole täidetud (C‑629/23)
4. oktoobril 2012
kehtestas keskkonnaminister „Suurkiskjate (hunt, ilves, pruunkaru) kaitse- ja
ohjamise tegevuskava aastateks 2012–2021“. Tegevuskavas oli märgitud, et Eesti
suurkiskjate asurkondade kaitsestaatust võib pidada soodsaks ja selle eesmärk oli
muu hulgas säilitada hundi soodne kaitsestaatus nii Eesti kui ka Balti
populatsiooni tasandil.
2020/2021. jahiaastaks
kehtestas keskkonnaamet käskkirjaga hundi küttimismahuks Eestis 140 isendit.
MTÜ Eesti Suurkiskjad vaidlustas käskkirja Tallinna Halduskohtus, põhjendusel,
et hundi kaitsestaatust ei saa pidada Eestis soodsaks ning 140 hundi küttimise
lubamine raskendaks veelgi selle liigi soodsa kaitsestaatuse säilitamise või
taastamise eesmärgi saavutamist.
Tallinna Halduskohus
jättis kaebaja kaebuse rahuldamata ja Tallinna Ringkonnakohus halduskohtu
otsuse muutmata. Kaebaja esitas kassatsioonkaebuse Riigikohtule, mille
menetluses on kohtuasi pooleli. Riigikohus esitas Euroopa Kohtule (EK) eelotsusetaotluse, millega küsis, milliseid kriteeriume peab liikmesriik
arvesse võtma liigi kaitsestaatuse hindamisel.
EK: IUCNi punase nimekirja kategooria
„ohualdis” ei välista, et liigi kaitsestaatust võib EL loodusdirektiivi mõttes
pidada soodsaks – otsustav on see, kas direktiivi artikli 1 punktis i
sätestatud kolm tingimust (populatsiooni elujõulisus, levila stabiilsus ja
piisav elupaik) on täidetud.
12. juunil tegi Euroopa Kohus (viies koda) asjas nr
C‑629/23 otsuse, milles märgiti, et IUCNi punase nimekirja kategooria
„ohualdis” ei välista, et liigi kaitsestaatust võib EL loodusdirektiivi mõttes
pidada soodsaks – otsustav on see, kas direktiivi artikli 1 punktis i
sätestatud kolm tingimust (populatsiooni elujõulisus, levila stabiilsus ja
piisav elupaik) on täidetud. Euroopa Kohus tõdes,
et iga meede, mille liikmesriik loodusdirektiivi alusel võtab, peab vastavalt
selle direktiivi artikli 2 lõikele 2 olema kavandatud eesmärgiga ühenduse
tähtsusega loomaliikide soodsat kaitsestaatust säilitada või taastada.
Kohtuotsuses märgiti,
et loodusdirektiivi artikli 1 punkti i
tuleb tõlgendada nii, et kõnealuse loomaliigi soodne kaitsestaatus peab olema
olemas ja seda tuleb hinnata eelkõige riigi tasandil. Soodsa kaitsestaatuse hindamisel
võib võtta arvesse populatsioonide vahelist piiriülest liikumist. Selleks, et
hinnata, millist tähtsust tuleb omistada niisugusele piiriülesele liikumisele,
peab liikmesriik arvesse võtma eelkõige mis tahes ettenähtavat ja tõenäolist
muutust, mis võib seda piiriülest liikumist mõjutada, teiste liikmesriikide
ning kolmandate riikide poolt tagatud õiguskaitse taset ja nende pädevate
asutuste vahelise koostöö ulatust.
Samuti kinnitas
Euroopa Kohus, et loomaliigi kaitsestaatuse hindamisel loodusdirektiivi artikli
14 alusel kaitsekorraldusmeetmete võtmiseks võib arvesse võtta majanduslikke,
sotsiaalseid ja kultuurilisi vajadusi ning piirkondlikke ja kohalikke
iseärasusi, kui need vajadused ning iseärasused võivad pikema aja jooksul
mõjutada liigi populatsioonide levikut ja arvukust EL liikmesriikide
territooriumil. Liigi kaitsestaatust ei saa siiski pidada nende vajaduste ja
iseärasuste tõttu soodsaks, kui eelpool nimetatud kolm kumulatiivset tingimust
ei ole täidetud.
Euroopa Kohtu (viies koda) 12.06.2025 otsus asjas
C-629/23
KESKKONNAÕIGUSE KESKUS
Anna Eesti ainukesele keskkonnaõiguse uudiskirjale
jõudu jätkata!
Keskkonnaõiguse Keskus
palub lisajõudu Eesti ainukese keskkonnaõiguse uudiskirjaga jätkamiseks.
Uudiskiri on lugejate seas vägagi hinnatud infoallikas ja meie sooviks on, et
keskkonda puudutavad õiguslikud otsused, uudised, sündmused, võidud või
kaotused jõuaksid endiselt huvilisteni.
Loe lähemalt
|