Valitsus otsustas jätkata Rail Balticu trassi rajamisega Riigikohtu otsusega tühistatud lõikudel
Valitsuses
on viimastel kuudel tehtud otsuseid, mis lõpptulemusena võimaldavad jätkata
Rail Balticu trassi rajamisega 2020. a Riigikohtu poolt tühistatud lõikudel.
Valitsus andis oma nõusoleku Natura erandi tegemiseks ja hüvitusmeetmete
rakendamiseks. Pärast hüvitusalade määramist ilmnesid aga tõsised probleemid
nende kaitse tagamisega, mille osas avaldas ka Riigikontroll kriitilise
hinnangu.
Õiguslik taust ja
valitsuse uued otsused
Riigikohus
tühistas 2020. a haldusasjas nr 3-18-529 osaliselt Rail Balticu trassivaliku,
kuna planeeringu koostajad olid jätnud õigusvastaselt hindamata trassilõikude
3A, 4A ja 4H kõrval asuva Luitemaa linnualale avalduva keskkonnamõju.
Kirjutasime otsusest pikemalt ka KÕKi uudiskirja 2020. a juuninumbris.
Nüüdseks
on Pärnumaa trassi mõjuhindamine läbi viidud ja keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) aruanne sai
2024. a lõpus kliimaministrilt heakskiidu. Hindamise tulemusena
selgus, et ükski reaalne trassivariant ei võimalda täielikult välistada
ebasoodsat mõju Luitemaa linnuala metsise asurkonnale. Seetõttu võib tegevust
lubada üksnes erandkorras valitsuse nõusolekul, kui alternatiivseid valikud ei
ole ja objekti rajamine on vajalik avalikkuse jaoks esmatähtsatel ning
erakordselt tungivatel, sealhulgas sotsiaalset või majanduslikku laadi
põhjustel (nn Natura erand, vt keskkonnamõju hindamise ja
keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse § 45 lg 3). Kui erand tehakse, tuleb
rakendada hüvitusmeetmeid, tagamaks Natura 2000 võrgustiku üldise sidususe
kaitse.
Veebruari
alguses otsustaski Vabariigi Valitsus anda oma nõusoleku Natura erandi
tegemiseks, leides, et tegemist on avalikkuse jaoks esmatähtsa
taristuobjektiga, mis on oluline ka julgeoleku vaatest ja tagab Eesti
ühendatuse Kesk-Euroopaga. Valitsus leidis, et kuna on võimalik rakendada
hüvitusmeetmeid tekkiva kahju samaväärseks kompenseerimiseks, on tingimused
erandkorras Natura 2000 ala kahjustatava tegevuse lubamiseks täidetud.
Valitsuse ettenähtud hüvitusmeetmed hõlmavad metsise elupaikade taastamist,
uute püsielupaikade loomist ja olemasolevate elutingimuste parandamist.
Meetmete rakendamise kulud peab katma projekti arendaja Rail Baltic Estonia OÜ.
1.
aprillil kehtestas majandus- ja tööstusminister käskkirjaga nr 47
Pärnu maakonnaplaneeringu „Rail Baltic raudtee trassi koridori asukoha
määramine“ Riigikohtu otsusega tühistatud trassilõikude piirkonnas.
Hüvitusaladel toimunud
raied ja Riigikontrolli hinnang
Pärast
hüvitusalade määramist ilmnesid aga tõsised probleemid nende kaitse tagamisega.
Nimelt raius Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) asendusaladel 2024. a alguses
maha 17 hektarit metsa, mistõttu asendusmetsad hävisid ja tuli määrata uued
hüvitusalad.
Riigikontroll avaldas toimunu kohta 14.03.2025. a
hinnangu, millest nähtub, et kuigi nii Keskkonnaamet kui RMK
teadsid, millised metsad ja nende puhveralad olid mõeldud Rail Balticu rajamise
tõttu hävinevate metsiste elupaiku asendama, andis Keskkonnaamet RMKle 2023. a
lõpus ja 2024. a alguses siiski raieload. Kokku andis Keskkonnaamet välja
raielube RMKle ja erametsaomanikele 1183 hektari ulatuses (RMK osa sellest oli
1108 hektarit), kuid suuremat osa sellest
ei jõutud siiski ära raiuda.
Riigikontroll
leidis oma hinnangus, et hüvitusalade raietega vähendati ka võimalusi, et Rail
Balticu rajamisega hävinevad elupaigad saaksid hüvitatud viisil, mis ka
tegelikult metsise vajadustele vastaksid ja sealse asurkonna seisundit
parandaksid. Uute kavandatud 443 hektariliste hüvitusalade sobivust on võimalik
tuvastada alles aastate pärast. Kui hüvituskava meetmed ei peaks tulemusi andma
ehk metsise asurkond sellel alal ei taastu vajalikus mahus, tuleb tulevikus
hüvituskava täiendada.
Riigikontroll
juhtis tähelepanu ka sellele, et nii Keskkonnaamet kui RMK peaksid oma
tegevustes arvestama keskkonnaõigusest tuleneva ettevaatuspõhimõttega ning kui
tegevusel on potentsiaalselt kahjulik mõju kaitstavale või peagi kaitse alla
võetavatele loodusväärtustele, siis pigem tuleks sellisest tegevusest hoiduda.
Riigikontroll soovitas juba 2023. a auditis „Loodusväärtuste kaitse ja raied
kaitstavates metsades“ Keskkonnaametil tagada, et enne raieloa kinnitamist
hinnataks raie mõju loodusväärtustele. Rail Balticu hüvitusaladel raiete
lubamine näitab Riigikontrolli hinnangul, et Keskkonnaamet ei ole neid
soovitusi ellu viinud ja ameti töökorraldus on endiselt puudulik, mistõttu võib
tekkida kahju loodusele. Riigikontroll
kordas soovitust Keskkonnametil hinnata enne raieloa andmist raie mõju metsaala
ja selle ümbruses asuvate alade loodusväärtustele.
Riigikontrolli seisukohast hüvitusalade toimimise kohta
võib KÕKi hinnangul aga järeldada, et asendusalade hävimise tõttu on Rail
Balticu trassilõikude uus planeering kehtestatud olukorras, kus hüvitusalade
sobivus on tegelikult teadmata. Seetõttu on kaheldav, kas planeeringu
kehtestamise otsus vastab õiguslikele nõuetele.
Majandus- ja tööstusministri käskkiri nr 47 „Rail Baltic
raudtee trassi koridori asukoha määramine“
Riigikontrolli 14.03.2025. a hinnang
|